Isnin, 19 Disember 2011

PEMERGIAN ORANG TERSAYANG


Tanggal 11/12/11 (AHAD)/15 Muharam 1432H, Tepat pukul 1ptg, ayahanda tersayang telah menghembuskan nafas terakhir untuk mengadap ilahi. pemergiannya ditangisi oleh anak-anak,isteri dan keluarga. jasanya terhadap kami cukup besar dalam mendidik dan memberi kasih sayang yang sempurna sehingga kami membesar dengan didikan agama dan akhlak yang baik. beliau telah mengorbankan harta dan tenaga demi mencari sesuap nasi dan perbelanjaan bagi membiayai pendidikan kami adik beradik.

Bapa dan Ibuku yang tersayang,

kami cukup kagum dengan kehebatanmu dalam mendidik anak-anak. walaupun dikau bukanlah seorang yang kaya raya, namun dikau tidak mengabaikan pendidikan anak-anak. dikau sanggup meredah panas mentari menanam tembakau demi kami anak-anakmu. Semoga segala jasa dan pengorbananmu selama ini dinilai disisi Allah. Kami tidak mampu membalas jasa dan pengorbananmu membesarkan kami, namun kami akan berusaha membalas jasamu selagi kami mampu dan masih bernafas, akan kami turuti suruhanmu dan kami ikuti kehendakmu.

YA ALLAH YA TUHANKU,

Aku bermohon kepadamu, ampunilah dosa kami dan dosa kedua ibu bapa kami, kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengasihani kami ketika kami kecil, tempatkan bapaku Ya Allah dikalangan orang-orang yang Engkau Redhai, jadikanlah kuburnya salah satu dari taman-taman syurga, jangan engaku jadikan kuburnya salah satu dari lubang-lubang neraka. Pengorbanan kedua ibu bapa kami cukup besar Ya Allah dalam mendidik dan membesarkan kami sehingga kami menjadi orang yang taat kepadaMU. Ya Allah Engkau panjangkanlah usia Ibu kami, kerana akan hilanglah satu keberkatan dan satu doa yang mustajab bila matinya kedua ibu bapa. maka Engkau panjangkanlah usia Ibu Kami supaya masih ada lagi doa-doa yang mustajab untuk kami.

YA ALLAH YA TUHANKU,

sekiranya kehidupan itu lebih baik bagi kami maka Engkau panjangkanlah usia kami dan Engkau lindungilah kami dari kemaksiatan, kemungkaran, dari sifat-sifat yang keji, dari kejahatan syaitan dan makhluk yang Engkau ciptakan. Jadikanlah kami termasuk dalam golongan hambaMu yang sentiasa bersyukur dan taat dengan perintahMu, jadikanlah kami anak-anak yang soleh dan solehah yang berbakti kepada kedua ibu bapa. Ya Allah sekiranya kematian itu baik bagi kami maka Engkau matikanlah kami dalam Husnul khatimah, dalam keadaan hati-hati kami sedang mengingatiMu dan lidah-lidah kami sedang menyebut namaMu. Ya Allah kepadaMu kami sembah dan kepadaMu kami memohon pertolongan, dan kepadaMu jua kami serahkan segala urusan.

1 Comment:

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

Assalamualaikum...

Takziah buat hidayah n keluarga..semoga arwah ayahanda ditempatkan di kalangan mukmin yg beriman....al-fatihah