Selasa, 23 November 2010

HATI YANG INGAT MATI AKAN SENTIASA HIDUP

Tujuan Ibadah untuk membersihkan hati, seluruh amal ibadat dalam Islam sebenarnya bertujuan untuk memperbaiki dan meningkatkan kualiti hati.

1. SOLAT : tujuannya adalah untuk mengingati Allah, ingat Allah adalah merasakan kehadiran Allah dalam diri sehingga timbul rasa takut, kagum, malu, hina dan harap kepada Allah dalam hati. Firman Allah dalam surah Taha:14 "dan dirikanlah solat untuk mengingatiKu".

2. PUASA: Tujuannya adalah untuk melahirkan sifat takwa yakni kemampuan mengawal diri dan berhati-hati dengan hukum hakam Allah. Firman Allah dalam Surah Al-Hujurat: 13 " Sesungguhnya manusia yang mulia disisiKu ialah mereka yang bertakwa".

3. ZAKAT : Tujuannya adalah untuk melatih hati agar mampu memberi kepada orang lain. sasarannya adalah untuk melunturkan sifat tamak, rakus dan pentingkan diri sendiri. dengan kebersihan diri dan harta itu akan bersihlah hati seseorang dari kekotoran sifat mazmumah.

4. HAJI : Haji hakikatnya adalah kembara seorang hamba membawa hatinya menuju Allah. penyerahan diri dan ibadahnya semata-mata untuk Allah.

5. KORBAN : tujuan penyembelihan bintang korban adalah merupakan penyembelihan rasa cinta selain Allah dalam hati manusia kepada hanya mencintai Allah.

dipetik dari solusi isu 4.

1 Comment:

Aree Tone WoW said...

kalau smua mnusia ingat ..insyallah